דף הבית » עובדת סוציאלית בבית אבות: זה מה שחשוב לדעת על אחריותה ותפקידיה של עובדת סוציאלית בבתי קשישים

עובדת סוציאלית בבית אבות: זה מה שחשוב לדעת על אחריותה ותפקידיה של עובדת סוציאלית בבתי קשישים

השאיפה המרכזית של כל בית אבות באשר הוא, היא להבטיח רמה גבוהה ככול האפשר של טיפול ארוך-טווח לדיירים על מנת לשמורעובדת סוציאלית בבית אבות על זכויותיהם ועל כבודם ולאפשר להם ליהנות מאיכות החיים הגבוהה ביותר האפשרית בהתאם למצבם הנפשי, הבריאותי והתפקודי. לאור זאת אין ספק שאחד מהמקצועות החשובים ביותר הקשורים לפעילות של בתי אבות בכל הקשור לטיפול ארוך-טווח בקשישים, הוא העבודה הסוציאלית.

מה תפקידי העובדת הסוציאלית בבית אבות על ציר פני הזמן?

ישנן כמה דרכים שבהן ניתן לנתח את התפקיד של העובדת הסוציאלית בבתי האבות. אחת מהן היא על ידי בחינת התפקידים של העובדת הסוציאלית על בסיס קו ליניארי המורכב משלבים שונים הרלוונטיים למסלול הנורמטיבי שעובר הדייר בבית האבות. לפי גישה זו, תפקידה של העובדת הסוציאלית מתחיל עוד לפני המעבר לבית האבות. זאת כיוון שהשלב הראשון כולל מתן ייעוץ לדיירים הפוטנציאליים ובני המשפחה שלהם, כאשר הקשיש עדיין מתגורר בקהילה. לעיתים מסייעת העובדת הסוציאלית בבחירת בית אבות.

לאחר מכן מגיע שלב האינטייק שבו מתקבל הדייר לחיים בבית האבות וכן שלב ההסתגלות שבו העובדת הסוציאלית פועלת על מנת לאפשר לדייר להסתגל לחיים במקום המגורים החדש. במהלך השהות של הדייר בבית האבות, העובדת הסוציאלית תתערב במצבי משבר שונים, תעניק עזרה במקרה שישנו צורך לעבור לדירה אחרת בבית האבות מסיבה כזו או אחרת, תסייע לדייר לשמור על קשר עם בני משפחתו ועוד.

בשלב האחרון במסלול, העובדת הסוציאלית תסייע לדייר ולבני משפחתו בכל הקשור להכנה לסוף החיים או לחילופין תסייע להם להתמודד עם המעבר לבית החולים או למוסד אחר.

מהן שיטות ההתערבות והטיפול של העובדת הסוציאלית בבית אבות?

דרך נוספת לניתוח התפקידים של העובדת הסוציאלית בבית האבות, מתייחסת לשיטות ההתערבות והטיפול השונות, כשסך הכול ישנם ארבעה סוגי התערבות מרכזיים להלן:

  • התערבות פרטנית – תקשורת ישירה עם הדייר או טיפול בדייר באמצעות כלים מתחום הפסיכותרפיה. ההתערבות הפרטנית מסייעת לדייר להתאקלם בסביבתו החדשה וכן עוזרת לו להתמודד עם משברים במהלך השהות בבית האבות.
  • התערבות קבוצתית – העובדת הסוציאלית יכולה גם לטפל (או לספק שירות) במספר דיירים במקביל. התערבות קבוצתית נדרשת למשל כאשר קבוצת דיירים מתמודדת עם קושי דומה או סובלת מבעיה מסוימת הדורשת פתרון שיתאים לכלל החברים בקבוצה. כמו כן העובדת הסוציאלית לא אחת תפעל למען קידום האינטרסים המשותפים לחברי הקבוצה או לטובת יצירת שינוי מערכתי או נקודתי, שרלוונטי למספר דיירים בו זמנית. כך לדוגמה, קבוצה המורכבת מדיירים שבני הזוג שלהם מאושפזים במחלקה הסיעודית, יוכלו לפנות לעובדת הסוציאלית לקבלת סיוע בעניינים כאלו ואחרים (הקשורים לאשפוז של בן או בת זוג במחלקה סיעודית).
  • התערבות קהילתית – ההתערבות הקהילתית יכולה לבוא לידי ביטוי למשל בהגשת סיוע לקהילת בית האבות במטרה לקדם אינטרסים המשותפים לקהילה כולה וכן יכולה להיות קשורה לתקשורת בין בית האבות לקהילה שמקיפה אותו.
  • התערבות משפחתית – התערבות משפחתית כוללת בראש ובראשונה תקשורת עם המשפחה של הדייר במטרה לקדם את הרווחה האישית שלו. כך למשל העובדת הסוציאלית תוכל לסייע למשפחה להבין כיצד עליהם לנהוג כדי שהדייר לא ירגיש בודד או עזוב ומצד שני לסייע לדייר לדעת מה הם הגבולות של ילדיו בכל הנוגע לתדירות שיחות הטלפון או מה הם גבולות היכולות שלהם בתחומים שונים אחרים.

כל שיטות ההתערבות יכולות להיכנס לתמונה בכל שלב שהוא כמובן. לדוגמה כשנכנס דייר חדש אל בית אבות, ניתן ללבן עימו את הקשיים שהוא מתמודד עימם במסגרת של התערבות פרטנית, להקים קבוצת תמיכה וסיוע באמצעות התערבות קבוצתית, לסייע לוועד הדיירים למצוא דרכים שיסייעו לדיירים חדשים ליהנות ממעבר חלק במסגרת של התערבות קהילתית ולערב את המשפחה בתהליך ההתאקלמות במסגרת של התערבות משפחתית.

מהם תחומי האחריות של עובדת סוציאלית בבית האבות?

באופן כללי ניתן לומר שהתפקיד של העובדת הסוציאלית בבית האבות הוא לדאוג לרווחתם של הדיירים ולאפשר להם ליהנות מאיכות החיים הגבוהה ביותר האפשרית. לצורך כך, ממלאת העובדת הסוציאלית שורה ארוכה של תפקידים, כשבין היתר מדובר בתפקידים הבאים:

  • תיווך בין הדיירים ו/או בית האבות לגורמים שונים בקהילה
  • שמירה על קשר שוטף עם הדיירים
  • קבלת דיירים ביום הכניסה לבית האבות
  • טיפול במעבר בין חדרים או דירות בתוך בית האבות
  • השתתפות בעיצוב הנהלים והמדיניות של בית האבות
  • מתן הדרכות למטפלים ולהנהלה בבית האבות
  • הקמה של ועד דיירים
  • מתן ייעוץ ומתן מידע לבני גיל הזהב החיים בקהילה ושוקלים מעבר לבית האבות
  • השתתפות בישיבות הנהלה
  • מתן מידע הנוגע לזכויות משפטיות (לדיירים ולהנהלה)

מקורות ולקריאה נוספת:
Duties of nursing home social worker – Chron

 

אולי יעניין אותך גם:

בית אבות גרינשטיין – נתניה

    קבלו יעוץ אובייקטיבי בחינם בנושא מעבר לדיור מוגן

    לייעוץ טלפוני חינם התקשרו

    077-7715465

    או מלאו את הפרטים:









    הרשמה מאובטחת. פרטיך נקלטים ליצירת קשר תוך כדי שמירה על פרטיותך.

    חייגו עכשיו צרו קשר